Met de aankondiging dat in september de show die Prince op 20 juni 1987 deed officieel zal worden uitgebracht, is het wellicht leuk om die show eens even in context te zetten. Wat gebeurde er die 20ste juni en waarom is juist deze show zo bijzonder?

De binnenkort in de ‘super deluxe edition’ cd- en lp-box uitgebrachte show was de tweede van vier in Stadion De Galgenwaard in Utrecht. Wekenlang waren de Nederlandse fans al lekker gemaakt met ronkende verhalen in diverse kranten en tijdschriften, daar platenmaatschappij WEA (tegenwoordig Warner Music) journalisten en fotografen naar concerten in Stockholm en Dortmund had gestuurd om verslag te doen. Ongekend en onnodig, de Utrechtse shows waren al lang en breed uitverkocht. Die hadden helemaal geen extra promotie nodig. Maar Prince’ populariteit groeide naar een piek en in de zomer van 1987 streken ook grootheden als U2, David Bowie en Madonna met hun shows in Nederland neer.

Prince had dan ook makkelijk – net als genoemde namen – Stadion Feijenoord in Rotterdam kunnen vullen. Hij wou het echter intiemer en zodoende werd voor Stadion De Galgenwaard gekozen. Prince was de eerste popmuzikant die daar optrad.  De zomer van 1987 werd echter behoorlijk geplaagd door slecht weer en eer Prince voor zijn eerste Europese openluchtshows ooit in Utrecht aankwam, hadden zich letterlijk donkere wolken boven Stadion De Galgenwaard samengepakt. Organisator MOJO Concerts had met slagpinnen het dak van het podium al laten zakken zodat het tijdens de soundcheck van 19 juni 1987 niet in zou regenen, maar dat was tevergeefs. Men kreeg al snel de opdracht om uit te kijken naar een vervangende locatie daar de weersvoorspelling voor de dagen die zouden gaan volgen niet veel goeds beloofde. Dat het de avond van de eerste show alsnog droog werd, nam niet weg dat er ruime tijd spanning in de lucht hing. Het was het dolenthousiaste Nederlandse publiek dat die spanning uit de lucht haalde en toen tijdens Forever in My Life een zee van knipperende aanstekers door De Galgenwaard trok was ook Prince eindelijk om.

Prince in Utrecht, 20 juni 1987 [fotograaf: Koos Jonker]
‘Fabelachtige show’
Direct na het eerste optreden in Utrecht is hij naar het Sonesta hotel in Amsterdam gereden, waar hij rond middernacht is aangekomen. Rond het hotel wachtten nieuwsgierige fans en een enkele journalist. Zij werden door Prince met een ferm sprintje door de lobby omzeild. De volgende dag zijn de eerste vertaalde krantenrecensies bij Prince in de Royal Suite bezorgd. Was de Nederlandse pers al jubelend over de optredens in Stockholm en Dortmund, voor de show in Utrecht komt iedereen superlatieven tekort. “Utrecht goes crazy”, staat groot op de voorpagina van Het Vrije Volk, waarin Louis Du Moulin spreekt van een ‘fabelachtige show’. “Prince mag trots zijn op ‘Holland’. Wat een feestvreugde gisteravond in Nieuw Galgenwaard bij de start van zijn ‘vierdaagse’!” Eric Quint spreekt in de Haagsche Courant van ‘een heerser op grote hoogte’. “Superlatieven devalueren tot de clichés die ze zijn (…) Alle zogenaamde hedendaagse megasterren verbleken bij dit fenomenale talent.” David Kleijwegt van het Algemeen Dagblad trapt zijn recensie af door in de kop van een ‘magistraal eerste concert’ te spreken. “Waar David Bowie volledig de mist in ging met zijn mengeling van theater en popmuziek, heeft zijn veel jongere collega de juiste nuance gevonden.”

‘Muzikaal en visueel spektakel’
Ook de later verschijnende recensies zijn lovend. Wim Spijkers van Nieuwe Revu maakt eveneens de vergelijking met Bowie, die hij ‘hopeloos verstrikt in zijn eigen totaaltheater’ noemt, waar Prince ‘onverslaanbaar’ is en ‘de grootste is geworden’. “Jaren terug was hij een geil podiumbeest, een ijdele poseur die niet onverdienstelijk liedjes kon schrijven en losbandigheid predikte. Nu is hij uitgegroeid tot inderdaad een geniaal songschrijver/componist, de meest complete performer, een ziener.” In De Volkskrant is Gert van Veen nog enthousiaster dan enkele weken eerder in zijn Stockholm-recensie. Hij spreekt over een ‘muzikaal en visueel spektakel dat alle andere grote popevenementen van dit jaar deed verbleken.”

Lege volgwagen
De weersverwachtingen voor de tweede show waren aanzienlijk beter. Het was weliswaar bewolkt, maar het was droog en het zag er al naar uit dat dit niet zou gaan veranderen. Prince was tijdens de soundcheck dan ook al in goede doen. Even daarvoor had hij de bij zijn hotel postende paparazzi lachend op het verkeerde been gezet. Terwijl privéchauffeur Gerard Valstar met draaiende motor stond te wachten bij een zijingang van het Sonesta en de fotografen zich rondom diens bolide ophielden, huppelde een lachende Prince bij de hoofdingang het aldaar gereedstaande bandbusje in. De Valstars lege limo werd niets anders dan een volgwagen. Prince’ kondigde voorprogramma Madhouse de tweede avond dan ook een stuk enthousiaster aan dan de avond ervoor. In uitermate ontspannen bui startte hij rond half tien het eigen optreden met een naar Van Halen neigende gitaarsolo, die langzaam maar zeker overging in het reguliere intro van de showopener.

Hoge verwachtingen
Het concert zelf is de boeken ingegaan als één van de meest geïnspireerde en met bijna twee uur in ieder geval het langste van de Sign “O” The Times Tour. De reacties van bezoekers die een dag eerder al waren geweest hadden de ronde gedaan en dat maakte dat de verwachtingen van het publiek de tweede avond nog hoger waren. Dat zorgde al ver voor aanvang voor een ronduit euforische sfeer in het stadion en een nog eerder op één lijn komen van band en publiek. Al vrij vroeg in de set werd van de standaardarrangementen afgeweken door Prince, die gelijktijdig zijn band en het publiek dirigeerde. In Housequake is een uitgebreid start-stop spelletje ingelast, waarin het publiek in de gevallen stilte quake dient te scanderen. Tijdens deze tournee zat standaard halverwege de set een instrumentaal segment ingebouwd. Dit gaf Prince de ruimte om een kledingwissel te doen en zo in een vers pakje aan If I Was Your Girlfriend te beginnen. Deze omkleedpauze werd veelal gevuld met een jazzy intermezzo in de vorm van de Charlie Parker-klassieker Now’s The Time, waarna Sheila E. de ruimte kreeg voor een drumsolo. Deze avond is het Charlie Parker-segment door een zeldzame uitvoering van het Madhouse-nummer Four vervangen. Het hitblokje dat de eerste set afsloot, kende een imposante en emotionele uitvoering van Purple Rain, waarin Prince langer dan normaal soleerde.

De band speelt ‘Four’ in Utrecht, 20 juni 1987 [fotograaf: Koos Jonker]
The Holland Crawl
Hoogtepunt voor velen was de bevlogen uitvoering van Forever In My Life. Het nummer startte met een op de akoestische gitaar tokkelende Prince. Gaandeweg viel het publiek hem bij door – net als een dag eerder – op de op de maat van de meelopende drummachine met aanstekers te knipperen. Tegen het eind van het nummer volgde wederom een uitgebreide improvisatie, waarbij het publiek maximaal betrokken is. Het nummer hield in deze vorm bijna een kwartier aan. Afsluiter It’s Gonna Be A Beautiful Night werd eveneens tot bijna een kwartier opgerekt. Saxofonist Eric Leeds kreeg alle ruimte om te soleren en in plaats van The Detroit Crawl waar in het nummer naar verwezen wordt, heeft Prince het over The Holland Crawl. Net als 24 uur eerder, bleef een kolkend stadion achter.

It’s Gonna Be A Beautiful Night live in Utrecht [fotograaf: George Bekker]
Het was deze show die in Nederland tot een ware Prince-mania leidde. Mensen die nog geen kaarten hadden, probeerden wanhopig nog kaarten voor de twee volgende shows te krijgen. Mensen die net geweest waren, wilden nóg een keer! Maar de weergoden werkten niet mee en gooiden uiteindelijk de rest van de Europese tour volledig in de war. Dat leidde vervolgens weer tot de Sign “O” The Times concertfilm, maar is een volledig ander verhaal,  waarover je leest in de liner-notes van de Sign “O” The Times deluxe edition blu-ray/dvd .

De Sign “O” The Times Super Deluxe Edition waarin de integrale show zoals opgenomen op 20 juni 1987 is opgenomen, verschijnt 25 september. Meer info daar over vind je HIER.

[Header foto: Koos Jonker]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *